“Oh, je bent een vrouw?”, de cockpit blijft een mannenclub
Je hoort het ze denken, de helft van de passagiers. De andere helft zegt het hardop: “Oh, je bent een vrouw!” Alsof ze net ontdekt hebben dat het vliegtuig wordt bestuurd door een flamingo met een bril. Maria Pernia-Digings, 61, hoort het al haar hele leven. Ze vliegt al sinds 1990, heeft 16.000 vlieguren op haar naam, maar mensen reageren nog steeds alsof ze net een kalkoen achter het stuur hebben betrapt.
Complimenten over haar parkeren. Alsof ze net met een Ford Focus tussen twee winkelwagens heeft gemanoeuvreerd en niet met een Airbus op de landingsbaan. En dan dat altijd goedbedoelde maar tenenkrommende “Girl power!” bij het uitstappen. Alsof ze op de barricade staat met een spandoek in plaats van in de cockpit met vier zilveren strepen op haar mouw.
Maar Maria is anders. Niet omdat ze een vrouw is, maar omdat ze bij die luttele 6,5% hoort. Slechts zes-en-een-half procent van de piloten in het VK is vrouw. In Nederland is het nauwelijks beter: het percentage vrouwelijke piloten ligt rond de 5,3%, vergelijkbaar met het wereldwijde gemiddelde. Vrouwen zijn inmiddels te vinden in bijna alle traditioneel mannelijke sectoren, maar de cockpit lijkt nog altijd een soort heilige mannenhut met automatische toegangspoort voor testosteron.
Volgens Studium Generale van de Universiteit Utrecht ligt dat niet aan talent, maar aan diepgewortelde genderstereotypen die al op jonge leeftijd hun werk doen. Jongens dromen van straaljagers, meisjes krijgen een pop met vleugels. Je hoeft geen socioloog te zijn om te snappen waarom het verschil zo hardnekkig blijft.
De linkerkant van het gangpad is voor de mannen
Wie het vliegtuig binnenloopt, ziet het direct: mannen naar links naar de cockpit, de status en het salaris. Vrouwen naar rechts naar karretjes, kalmerende woorden en cola zonder prik. En dat is geen karikatuur. Het is de plattegrond van je loopbaan in de lucht.
Cabinepersoneel verdient tussen de €16.000 en €30.000. Eerste officieren tussen de €35.000 en €60.000. Captains? Meer dan een ton. In ponden, euro’s, maakt niet uit zolang je geen vrouw bent, stroomt het vanzelf. En nee, je hebt er geen pilotenfamilie of wonderbrein voor nodig. Geen A-levels. Gewoon de juiste jas, de juiste klik en je raadt het het juiste geslacht.
Bij easyJet verdienen vrouwen gemiddeld 53p voor elke pond die mannen binnenharken. In Nederland lijkt het niet veel anders. Vrouwelijke piloten zijn daar zeldzamer dan een goed functionerende bagageband op Schiphol. En ondanks het feit dat vrouwen tegenwoordig dokters, ministers en Formule 1-technici worden, blijft de cockpit de laatste bastion van mannelijk gezag.
De luchtvaart leeft in een tijdcapsule
Kinderen van zeven geven piloten in rollenspellen automatisch mannelijke namen. Alsof je bij het woord ‘gezagvoerder’ per ongeluk een baard hoort meescheren. En films helpen ook niet echt. Van Airplane! tot Top Gun, de piloot is een man, de stewardess is decor. Benny Hill-achtige taferelen met bunny-outfits zijn blijkbaar nog steeds het collectieve geheugen.
In Nederland kreeg Samia Visser, enige vrouwelijke afgestudeerde aan de Internationale Luchtvaartschool, ook de subtiele vraag “of ze wel sterk genoeg was voor zo’n groot toestel”. Alsof ze er zelf aan moest duwen op de startbaan. Ze benadrukt: het gaat om communicatie, niet om spierballen. Haar verhaal laat pijnlijk duidelijk zien hoe belangrijk het is om jongeren al vroeg te bevrijden van ouderwetse rolpatronen. Want laten we wel wezen: niemand is geboren met de gedachte ‘vrouwen horen geen vliegtuigen te besturen’. Dat krijg je aangeleerd.
Volgens Movisie en diverse onderzoekers is zichtbaarheid van rolmodellen zoals Samia essentieel om verandering te brengen. Onderwijsinstellingen én luchtvaartmaatschappijen kunnen daar actief aan bijdragen – mits ze meer doen dan een foto op de vacaturepagina.
Zelf investeren, maar als vrouw extra rente op vooroordelen
Een pilotenopleiding kost meer dan €100.000. Dat moet je dus zelf lappen. Terwijl je weet dat je straks elke sollicitatie met een verbazing-start moet openen: “Ja, ik ben echt piloot.” Vrouwen twijfelen logischerwijs of ze dat risico moeten nemen. Niet omdat ze minder kunnen, maar omdat ze weten dat ze er tien keer harder voor moeten vechten. Inclusief commentaar van de schoonmoeder, collega’s en ouders op het schoolplein.
Karlene Petitt, een veteraan uit de VS, besloot andere piloten te trainen om thuis te kunnen zijn voor haar kinderen. Ze kreeg scheve blikken alsof ze een uurtje vliegen had ingeruild voor moederschaamte. Haar mannelijke collega’s? Die vlogen gewoon door, met applaus.
Diversiteit als decorstuk
EasyJet heeft nu 13% vrouwelijke trainees. Ze zijn er trots op. Er is zelfs een lactatieruimte in het trainingscentrum. Die niemand gebruikt. Maar hé – het bestaat! In Nederland? Daar moeten we het vooral hebben van individuele pioniers en stille doorzetters. Geen massale campagnes, geen structureel beleid. Gewoon af en toe een vrouw die in een NOS-artikel verschijnt en daarna weer verdwijnt in de mist boven Lelystad.
De lucht is neutraal, de mensen niet
Zoals Maria zegt: “Het vliegtuig weet niet welk geslacht je hebt.” Maar de maatschappij weet het wel, en die maakt er nog altijd een issue van. Prestaties van vrouwelijke piloten worden in twijfel getrokken. Sommige mannen geloven écht dat vrouwen dankzij quota, of – jawel – “vrouwelijke charme” die cockpit in zijn gekomen. Ondertussen worden ze overschreeuwd op de werkvloer, onderbroken in meetings en aangesproken op hun ’tonen’.
En nee, het gaat niet om uitzonderingen. Het gaat om het structurele ongemak van een vrouw in een rol die traditioneel als ‘mannelijk’ wordt gezien. Dat ongemak wordt doorgegeven aan de volgende generatie, tenzij we het actief afleren.
India vliegt ons voorbij
Meer dan 15% van de piloten in India is vrouw. Niet door een hyperprogressieve campagne, maar omdat daar simpelweg mensen nodig zijn. Als je mensen zoekt op bekwaamheid in plaats van geslacht, krijg je vanzelf diversiteit. Wat een krankzinnig idee, hè?
Zolang vrouwen na het landen van een vliegtuig nog worden gefeliciteerd alsof ze net voor het eerst zelf een fietsslot openkregen, zijn we nog niet waar we moeten zijn. Zolang meisjes op school nooit een folder over piloot-zijn in handen krijgen, en zolang elke vrouw in een cockpit nog voelt dat ze ‘de eerste’ of ‘de enige’ is, blijft de luchtvaart een gesloten bolwerk.
Dus nee, geen conclusie. Want dit verhaal is nog lang niet klaar. Maar wél een richting: meer vrouwen in de cockpit. Niet omdat het ‘moet’, maar omdat het krankzinnig is dat het nog steeds níét zo is.
Zet je dochter dus niet alleen op ballet of paardrijden. Laat haar eens een vluchtsimulator proberen. En als ze zegt dat ze piloot wil worden, lach dan niet verbaasd. Zeg gewoon: “Goed idee.”
Toetje van Eveline
Nieuwsbrief? Ja, maar zonder poeha
Ja, je ziet veel op internet. Maar niet met mijn woorden, mijn scherpte en mijn humor.
Schrijf je in als je:
- Genoeg hebt van lege updates
- Soms wilt lachen én nadenken
- Wilt weten waar ik me nu weer druk om maak
Kort, scherp en alleen als het ergens over gaat.